در شهر چه خبر؟
سه‌شنبه ۱٦ امرداد ۱۳۸٦
آسانسور هوشمند ... نظرات() 

-         موزیک آسانسور طوری برنامه ریزی شده که با هر توقف در هر طبقه عوض می شود.

-        

 

-         در آسانسور را باز میکنم و سوار می شوم. دختر خانمی با آرایش کامل و مهیج داخل آسانسور است. بوی تند ادوکلن همه جا را پر کرده است. آهنگی شاد، با ناز و کرشمه پخش میشود. ظاهرا همه چیز باهم هماهنگ است.

-        

 

-         یکی دوطبقه بعد آسانسور می ایستد. آهنگ قطع می شود. در باز می شود. مردی میانسال با ریش پر و سیاه قشنگی وارد می شود. تسبیح دانه درشتی هم در دست دارد. سلام بلند و گرمی می کند.

-        

 

-         درب آسانسور بسته می شود و راه می افتد. موزیک بعدی که آهنگ بدون صدای یکی از نوحه های معروف است پخش می شود.

-        

 

-         واقعا که آسانسور هوشمند است!

سه‌شنبه ۱٦ امرداد ۱۳۸٦
مجریان رادیو و تلودزیون: 1- فرزاد حسنی ... نظرات() 

-         آنچه در برنامه فرزاد حسنی و سردار رادان اتفاق افتاد از جهتات مختلف قابل بحث و توجه است.

-        

 

-         آیا یک مجری تلویزیونی می تواند در مقابل هر شخص با تخصص های متفاوت برنامه گفتگو انجام دهد؟ واضح است که جواب منفی است.

-        

 

-         پس حداقل لازمست گروهی سوال و پرسشهای مرتبط با شخص مهمان و تخصص خاص وی را بررسی، طراحی و خوراک لازم برای مجری را آماده کنند.

-        

 

-         علاوه بر آن لازمست از کارشناسان و مشاورین روابط اجتماعی برای راهنمایی در مورد چگونگی سوال و جواب و کنترل مناظره استفاده شود. حتی مواردی غیر مترقبه که ممکن است در حین یک برنامه زنده پیش می آید پیش بینی و روش صحیح برخورد با آنها آموزش داده شود.

-        

 

-         به مجریان جوان باید میدان داد اما نباید آموزش آنها را نیز دست کم گرفت.

-        

 

-         مجری انسان است و ممکن است دچار غرور شود و باصلاح جو زده شود و از حوزه متعارف خارج شود. اینها با آموزش مداوم قابل بهبود است.

-        

 

-         نکته اساسی و اشتباهی که بنظر من باعث بروز اینگونه موارد میشود آنست ما فکر می کنیم چون کار یک مجری خوبست لذا برای اجرای هر برنامه ای مشکلی ندارد. یک مجری را در برنامه های مختلف با طیف وسیعی از اشخاص روبرو می سازیم: ورزشکار، هنرمند، سیاستمدار، اقتصاددان، نظامی، خانواده شهید، نویسنده، مدیران رده های مختلف، پزشک وغیره!!!

-        

 

-         مجری خوب خود ش موارد غیر مرتبط را قبول نمیکند. حتی در صورت اشتباه مجری و قبول چنین ملغمه ای مدیر مربوط به برنامه نباید اجازه این کار را به وی بدهد. می توان متناسب با هر برنامه و فرد شرکت کننده در برنامه مجری مناسب آنرا نیز انتخاب کرد. لازم نیست حتما در تمام قسمتهای یک برنامه سریالی ازیک مجری که به خیال خود همه فن حریف است استفاده کنیم.

 

در خاتمه اینکه مجریان باید بطور غیر گزینشی و با توجه به تواناییهای کارشناسی شده انتخاب شوند و آموزش و تربیت لازم برای این کار را طی برنامه های مختلف ببینند. چقدر در انتخاب مجری به توانایی و پتانسیل های فنی توجه می شود و چقدر روابط در انتخاب آنان موثرند جای بررسی دارد.
جمعه ٥ امرداد ۱۳۸٦
سهمیه بندی بنزین (2): منافع ملی و جناحهای سیاسی ... نظرات() 

Ø   منافع کلان سهمیه بندی بنزین آنقدر مشخص است که بر هیچ کس از عام و خاص پوشیده نیست.

 

اگر با اصطلاح ساده معروف که منافع هر کار مثبت را لازمست مردم بر سر سفره خود حس کنند بکار بریم این موضوع در سهمیه بندب بنزین صادق است:

o   هوای پاک که  این روزها مانند فرشته ای روح افزا بر شهر و مردم سایه افکنده است. از آلودگی که اثرات مخرب خصوصا روی کودکان و سالمندان داشت بسیار کاسته شده است. اثراتی که برای سایر مردم در دوره های 5 تا 10 ساله دیده میشود. یا بهتر بگوییم اثرات فرسایشی دارد.

o   خیابانهای خلوت و برداشته شدن فشار روانی سنگین بر اعصاب مردم که در ترافیک، پشت چراغ قرمز ایجاد و اثرات منفی آن بطور غیر مستقیم در جامعه، کار و خانواده، حوصله، تفکر وخلاقیت مردم خلل ایجاد میکرد.

o   وقتی منابعی بی حساب در اختیار باشد معمولا بدون فکر و حساب نیز خرج می شود. اما محدودیت خواه ناخواه باعث می شود که برای مصرف یا هزینه کردن، حساب و کتاب و الویت بندی کرد. بهترین و ضروری ترین گزینه را برای استفاده از منابع محدود انتخاب کرد. اصولا علم اقتصاد هم به همین منظور می باشد. وگرنه اگر منابع و سرمایه ها بدون محدودیت و فراوان بود احتیاجی به علم اقتصاد نبود چون در صورت هرگونه ضرر و زیان منابع نامحدودی بود که جایگزین شود.

o   جلوگیری از قاچاق سوخت و توجه به اینکه بیشترین منافع سوبسید بی حساب و کتاب بنزین به جیب عده ای قاچاقچی می ریخت. یک محاسبه ساده و توجه به این نکته که کشور ترکیه در همسایگی ما یکی از بالاترین نرخهای بنزین (حدود لیتری 2هزارتومان) و کشور ما یکی از کمترین نرخها را دارد خیلی راحت انگیزه برای هر خلافکاری خواهد بود. همینطور کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق بخاطر وضعیت خاص کنونی خود اهداف روشنی برای قاچاق بنزین بوده و هستند.

 

Ø      اثرات  منفی سهمیه بندی بنزین 

اثرات منفی سهمیه بندی اثراتی طبیعی است که باید مانند هر سیستم جدید دیگری نقاط ضعف آن بطور کارشناسی بررسی و بطور کارشناسی نیز تصحیح شود.

 

o   اصناف و اشخاصی که حمل و نقل عمومی را بعهده دارند: تاکسیها؛ آژانسها ؛ مسافر برهای شخصی

o   اصناف و اشخاصی که خدمات عمومی آنها نیاز به حمل و نقل و جابجایی دارد: پیک های موتوری، سرویسهای مختلف (مدارس / ادارات ....)، شهرداریها، باربریها و غیره

o   مسافرت، گردشگری چه برای خود مردم و چه برای توریستهای خارجی. توجه کنیم که علاوه بر مسیر بین شهری در شهر مقصد مسافرت نیز گردشگرنیاز دارد که بتواند براحتی درون شهر جابجا و از مناطق دیدنی، باستانی و تفریحی دیدن کند

Ø      بنزین آزاد:  منافع ملی یا منافع جناحی/سیاسی 

o   مسئله بنزین آزاد با توجه به منافع ملی باید بررسی کارشناسی شود. در این رابطه با توجه به منافع ملی غیر قابل انکار سهمیه بندی بنزین نباید اصل موضوع را توجه نکرد و بخاطر اینکه طرح فوق توسط جناح دیگری داده شده موضوع را پیچیده تر و یا لوث نمود.

o   مسئله این نیست که بنزین آزاد خوبست یا بد بلکه مسئله اینست که آیا کار کارشناسی و در جهت منافع ملی روی آن شده و یا نه صرفا بخاطر منافع گروهی عده ای خاص تصمیم گیری می شود

.......................................................................................................

توجه کنیم مردم نشان داده اند درک بسیار روشن و تشخیص صحیحی از منافع ملی دارند. حتی گروههایی هم که اختلاف نظر و سلیقه با عملکردهای مختلف دارند اما این را به اشخاص ربط نمیدهند. کار درست و در جهت منافع ملی از جانب هر شخص و گروهی مورد تایید و حمایت خواهد بود.  این رفتار مردم سرمایه ای است بی نظیر که سایر سیاستمداران و دولتمردان دنیا آرزوی آن را دارند. قدر آن را بدانیم.