در شهر چه خبر؟
پنجشنبه ٧ تیر ۱۳۸٦
سهمیه بندی بنزین (۱): تهران نفس می کشد! ... نظرات() 

  1. تاثیر سهمیه بندی بنزین در خلوت تر شدن خیابانهای تهران بسیار روشن و واضح است.

  2. چیزی که شاید یک آرزو بنظر می آمد.

  3. بجز از کاهش مصرف سوخت و واردات بنزین، خلوت تر شدن خیابانها یعنی

    1. کاهش ترافیک، چه در شهر و چه در جاده های بین شهری

    2. کاهش آلودگی هوا

    3. آرامش روانی بیشتر برای رانندگان و شهر وندان

    4. نفس کشیدن شهر و شهر وندان

در اصل سهمیه بندی بنزین و اینکه دولت تنها به عده ای که ماشین دارند سوبسید برای بنزین می داد تردیدی نیست: اگر قرار است سوبسیدی داده شود باید به همه داده شود.

در حال حاضر بنزین سوبسیدی سهمیه بندی است و برای مصرف بیش از سهمیه باید با نرخ آزاد خریده شود. نرخ َآزادی که باید هر چه زودتر سنجیده و اعلام شود.

بنابر این، راه انتخاب شده اصولی است و برگشت ناپذیر باید باشد اما....

................................................

اما اجرای آن راهکارها و توجهاتی خاص، گوناگون،  سنجیده و هماهنگ می طلبد، از جمله:

Ø      افزایش وسائل حمل و نقل شهری و بین شهری

Ø      تسهیل در ارائه خدمات شهری بنحوی که شهر وندان مجبور به سفرهای درون شهری نشوند:

o       خدما ت پستی

o       خدمات بانکی / الکترونیکی

o       توسعه مراکز خرید، تفریح، درمانی، پارکها و غیره در محله ها

Ø      کارهای فرهنگی صدا و سیما و پر کردن وقت فراغت مردم که ساعات بیشتری در خانه خواهند ماند

................................................

باید توجه داشت که سهمیه بندی و چند نرخی شدن علیرغم مزایای خود بهر حال موجب فساد نیز خواهد شد. مثلا عده ای بدنبال سوء استفاده از مزایای آژانسها، تاکسی ها و یا موارد دیگر شوند. بنحوی که بدون ارائه خدمات لازم تنها سهمیه اضافی را دریافت کنند و در بازار سیاه یا سفید بفروشند. یا عده ای دنبال با دلایل ظاهرا معقول ولی در اصل مجعول سهمیه های رانتی دریافت دارند.

 

 

اما از طرف دیگر اگر با دید اینکه هر چالشی خود فرصتی نیز هست میتوان از سهمیه بندی بنزین برای به نظم در آوردن آژانسها، مسافر بر های شخصی، پیک های موتوری غیر رسمی و رسمی استفاده کرد. با توجه به سهمیه بیشتر برای بعضی از این موسسات یا اشخاص آنها مراجعه و سهم بیشتر خود را میخواهند. می توان با ثبت مدارک اشخاصی که بطور غیر رسمی فعال هستند تشکیلات منظمی را بوجود آورد که مردم هم با اطمینان از این خدمات دهندگان استفاده نمایند.

فراتر از آن باید سیتمی داشت که فعالیت مثلا آزانسها را نیز ارزیابی نماید و به نسبت کارکرد آنها به آنها سهمیه دهد. والا خیلی از اشخاص ممکن است به آژانسها مراجعه کرده و عضو شوند در حالیکه فقط سهمیه را در یافت و خدماتی نمیدهند و حتی صاحبان آژانسها را نیز به سوء استفاده ترغیب نمایند.

نباید بد بین بود و نباید خوش بین بلکه باید کنترل های لازم برای جلوگیری از سوء استفاده را ایجاد کرد. 

.................................................

در مجموع باید توجه داشت که سهمیه بندی یک راه حل در مدت زمان معینی است. راه حل کوتاه یا میان مدت.

هدف نهایی یک قیمت آزاد برای بنزین همانطور که در بیشتر کشورهای پیشرفته هست. نرخی که حتی ممکن است طی روزهای مختلف تغییر کرده و شناور باشد.

البته باید تا آن موقع زیر ساختهای اقتصادی کشور را آماده کرد تا در آمد و قدرت خرید عموم مردم هم مانند کشور های پیشرفته در ازای یک کار و شغل معمولی در حد مناسبی برای هزینه کردن بنزین آزاد رسیده باشد.

اما این کار شدنی است و اگر جهت مناسب به اقتصاد داده شود و اعتماد مردم جلب شود اقشار مختلف مردم در راه آبادی میهن خود مشارکت بالایی خواهند داشت.

     ..............................................