در شهر چه خبر؟
جمعه ٥ امرداد ۱۳۸٦
سهمیه بندی بنزین (2): منافع ملی و جناحهای سیاسی ... نظرات() 

Ø   منافع کلان سهمیه بندی بنزین آنقدر مشخص است که بر هیچ کس از عام و خاص پوشیده نیست.

 

اگر با اصطلاح ساده معروف که منافع هر کار مثبت را لازمست مردم بر سر سفره خود حس کنند بکار بریم این موضوع در سهمیه بندب بنزین صادق است:

o   هوای پاک که  این روزها مانند فرشته ای روح افزا بر شهر و مردم سایه افکنده است. از آلودگی که اثرات مخرب خصوصا روی کودکان و سالمندان داشت بسیار کاسته شده است. اثراتی که برای سایر مردم در دوره های 5 تا 10 ساله دیده میشود. یا بهتر بگوییم اثرات فرسایشی دارد.

o   خیابانهای خلوت و برداشته شدن فشار روانی سنگین بر اعصاب مردم که در ترافیک، پشت چراغ قرمز ایجاد و اثرات منفی آن بطور غیر مستقیم در جامعه، کار و خانواده، حوصله، تفکر وخلاقیت مردم خلل ایجاد میکرد.

o   وقتی منابعی بی حساب در اختیار باشد معمولا بدون فکر و حساب نیز خرج می شود. اما محدودیت خواه ناخواه باعث می شود که برای مصرف یا هزینه کردن، حساب و کتاب و الویت بندی کرد. بهترین و ضروری ترین گزینه را برای استفاده از منابع محدود انتخاب کرد. اصولا علم اقتصاد هم به همین منظور می باشد. وگرنه اگر منابع و سرمایه ها بدون محدودیت و فراوان بود احتیاجی به علم اقتصاد نبود چون در صورت هرگونه ضرر و زیان منابع نامحدودی بود که جایگزین شود.

o   جلوگیری از قاچاق سوخت و توجه به اینکه بیشترین منافع سوبسید بی حساب و کتاب بنزین به جیب عده ای قاچاقچی می ریخت. یک محاسبه ساده و توجه به این نکته که کشور ترکیه در همسایگی ما یکی از بالاترین نرخهای بنزین (حدود لیتری 2هزارتومان) و کشور ما یکی از کمترین نرخها را دارد خیلی راحت انگیزه برای هر خلافکاری خواهد بود. همینطور کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق بخاطر وضعیت خاص کنونی خود اهداف روشنی برای قاچاق بنزین بوده و هستند.

 

Ø      اثرات  منفی سهمیه بندی بنزین 

اثرات منفی سهمیه بندی اثراتی طبیعی است که باید مانند هر سیستم جدید دیگری نقاط ضعف آن بطور کارشناسی بررسی و بطور کارشناسی نیز تصحیح شود.

 

o   اصناف و اشخاصی که حمل و نقل عمومی را بعهده دارند: تاکسیها؛ آژانسها ؛ مسافر برهای شخصی

o   اصناف و اشخاصی که خدمات عمومی آنها نیاز به حمل و نقل و جابجایی دارد: پیک های موتوری، سرویسهای مختلف (مدارس / ادارات ....)، شهرداریها، باربریها و غیره

o   مسافرت، گردشگری چه برای خود مردم و چه برای توریستهای خارجی. توجه کنیم که علاوه بر مسیر بین شهری در شهر مقصد مسافرت نیز گردشگرنیاز دارد که بتواند براحتی درون شهر جابجا و از مناطق دیدنی، باستانی و تفریحی دیدن کند

Ø      بنزین آزاد:  منافع ملی یا منافع جناحی/سیاسی 

o   مسئله بنزین آزاد با توجه به منافع ملی باید بررسی کارشناسی شود. در این رابطه با توجه به منافع ملی غیر قابل انکار سهمیه بندی بنزین نباید اصل موضوع را توجه نکرد و بخاطر اینکه طرح فوق توسط جناح دیگری داده شده موضوع را پیچیده تر و یا لوث نمود.

o   مسئله این نیست که بنزین آزاد خوبست یا بد بلکه مسئله اینست که آیا کار کارشناسی و در جهت منافع ملی روی آن شده و یا نه صرفا بخاطر منافع گروهی عده ای خاص تصمیم گیری می شود

.......................................................................................................

توجه کنیم مردم نشان داده اند درک بسیار روشن و تشخیص صحیحی از منافع ملی دارند. حتی گروههایی هم که اختلاف نظر و سلیقه با عملکردهای مختلف دارند اما این را به اشخاص ربط نمیدهند. کار درست و در جهت منافع ملی از جانب هر شخص و گروهی مورد تایید و حمایت خواهد بود.  این رفتار مردم سرمایه ای است بی نظیر که سایر سیاستمداران و دولتمردان دنیا آرزوی آن را دارند. قدر آن را بدانیم.